Jak odpalić diesla zimą?

besthol problemy z odpalaniem auta zima diesel

besthol problemy z odpalaniem auta zima diesel

Wbrew obiegowej opinii, silniki diesla nie cierpią na problemy z odpalaniem, gdy temperatura spada poniżej zera. Jeżeli silnik – czy to benzynowy, czy też wysokoprężny – jest w dobrym stanie, czyli jest regularnie serwisowany, jak i zasilany sprawdzonym paliwem, wówczas nie powinniśmy uświadczyć problemów z odpalaniem nawet przy niskich temperaturach. Jeśli jednak o niego nie dbamy, problemy tego typu zaczną się prędzej czy później pojawiać.

Diesel a problemy z odpalaniem

Względy konstrukcyjne i wynikające z nich różnice zaczynają mieć znaczenie w przypadku, gdy silnik jest serwisowany w nieodpowiedni sposób czy zaniedbywany. Wtedy, rzeczywiście, zaniedbane silniki benzynowe radzą sobie lepiej z zadaniem zapalania zimą, podczas gdy te wysokoprężne – gorzej. To właśnie dlatego problemy z odpalaniem w okresie najniższych w roku temperatur kojarzone są właśnie z dieselami.

Dlaczego więc tak się dzieje? Żeby to zrozumieć, wystarczy znać ogólne różnice konstrukcyjne między silnikami obu wspomnianych typów. Silniki diesla są zwane „wysokoprężnymi”, ponieważ stopień sprężania w ich cylindrach jest o wiele wyższy niż w przypadku silników benzynowych. Zapłon następuje w nich w wyniku samego wtryśnięcia paliwa do bardzo ściśniętego przez tłoki powietrza. Nie ma tu żadnej świecy zapłonowej, która jest nieodłącznym elementem konstrukcyjnym silników benzynowych.

Ponieważ w silnikach diesela zapłon występuje tylko przy wykorzystaniu wysoko sprężonego powietrza i paliwa, temperatura tych dwóch składników nie jest bez znaczenia. Dlatego właśnie tak ważne jest to, by powietrze było odpowiednio podgrzane. Zwróćmy uwagę, że jeżeli dany silnik diesela posiada świece, to są to świece żarowe, a nie zapłonowe – świece te ogrzewają powietrze, które dostaje się do cylindrów. Jeżeli jednostka silnikowa nie jest wyposażona w układ wtrysku niebezpośredniego, który umożliwia zastosowanie podobnego rozwiązania, to wykorzystywane są w nim inne systemy. Wszystkie mają jednak przynieść ten sam efekt – rozgrzać powietrze dostające się do cylindrów. Wydaje się oczywiste, że usterki takich systemów trudniej samemu zdiagnozować (czy tym bardziej naprawić) niż usterki świec zapłonowych.

Paliwo a odpalanie diesela

Bardzo ważna jest również kwestia samego paliwa. Zimą, ropa dostarczana do diesli powinna być wzbogacana o odpowiednie środki ułatwiające zapłon przy niskich temperaturach. Dlatego właśnie tak ważne jest aby właściciele silników wysokoprężnych tankowali zimą na sprawdzonych stacjach benzynowych, którym mogą zaufać, gdyż niektóre z nich mogą, z chęci poczynienia oszczędności, mieszać paliwa.

Rozładowany akumulator

Specyfika konstrukcji silników wysokoprężnych sprawia, że potrzebują one do procesu rozruchu o wiele więcej prądu aniżeli silniki benzynowe. Są zatem bardziej wrażliwe na niedoładowania akumulatorów. I tak, w przypadku problemów z zapłonem w zimowy poranek konieczne może okazać się naładowanie akumulatora.

Jak odpalić diesela zimą?

Co więc robić, gdy problemy z zapłonem diesla przytrafią się nam przy niskich temperaturach? Najważniejsze jest to, by samochód ogrzać. Jeżeli możemy go przepchnąć czy zaholować do garażu, tak powinniśmy zrobić. Odradza się metody, które były szczególnie rozpowszechnione w minionych dekadach, które z pewnością znane są ludziom, żyjący bądź dorastający w PRL-u – nie należy ogrzewać układu paliwowego za pośrednictwem palników czy ognisk! Wspomniana już kwestia akumulatora też nie jest bez znaczenia – warto, jeżeli nie możemy przetransportować samochodu w cieplejsze miejsce, spróbować podpiąć się pod akumulator innego samochodu i odpalić go za pomocą kabli rozruchowych.

Należy także pamiętać, że współczesne samochody są niezwykle skomplikowane i problemy z zapłonem będą często sygnalizowane jakąś kontrolką na desce rozdzielczej – podłączenie takiego samochodu pod aparaturę specjalistyczną, np. po wezwaniu mobilnej auto pomocy, może umożliwić szybką lokalizację usterki w przewodzie paliwowym. Taka diagnostyka pozwoli nam szybciej odpalić samochód oraz oszczędzić nasz czas i pieniądze.

Bardzo często zimowym problemem jest również usuwanie wilgoci z samochodu. Jeśli chcesz wiedzieć jak w prosty sposób poradzić sobie z wilgocią w aucie kliknij TUTAJ