Rodzaje i zadania olejów silnikowych – Jaki olej wybrać do własnego samochodu?

Jaki olej silnikowy wybrać do własnego auta? Sprawdź jak rozróżnić rodzaje olejów silnikowych! Mobilny warsztat samochodowy, pomoc drogowa Warszawa 24h! BESTHOL Tel. 697598149

Jaki olej silnikowy wybrać do własnego auta? Sprawdź jak rozróżnić rodzaje olejów silnikowych! Mobilny warsztat samochodowy, pomoc drogowa Warszawa 24h! BESTHOL Tel. 697598149

Zastanawiasz się jaki olej silnikowy jest odpowiedni do Twojego auta? Chcesz wiedzieć jakie właściwości powinien mieć ten płyn, aby był zgodny z zaleceniami producenta samochodu? Poznaj rodzaje olejów silnikowych i bądź pewny, że używasz odpowiedniego!

Najpierw odpowiedzmy sobie na pytania: po co w ogóle potrzebny jest olej w aucie i jakie są zadania oleju silnikowego?

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów znajdujących się w każdym aucie. Ze względu na swoje właściwości pełni bowiem szereg niezwykle ważnych funkcji.

Zadania oleju silnikowego to:

1. Zmniejszanie tarcia, smarowanie w szerokim zakresie temperatur

2. Chłodzenie silnika

3. Uszczelnianie ruchomych elementów (przede wszystkim układu składającego się z tulei cylindrowych, pierścieni tłokowych i tłoków)

4. Utrzymywanie czystości powierzchni smarowanych

5. Zapobieganie wewnętrznej korozji

6. Tłumienie drgań

7. Ograniczenie zużycia ruchomych części w silniku

Czy jest to jednak możliwe, aby jeden płyn pełnił aż tyle ważnych funkcji w aucie? Oczywiście! Wszystko dzięki właściwościom olejów silnikowych. A co jeżeli któraś z powyższych funkcji szwankuje w naszym aucie? Odpowiedź jest prosta! Wina leży wówczas w niewłaściwym doborze oleju silnikowego do danego auta. Przyjrzyjmy się zatem specyfice tego płynu.

Olej silnikowy otrzymuje się z bazy olejowej oraz pakietu dodatków uszlachetniających, które poprawiają własności użytkowe bazy i nadają jej odpowiednie cechy. Sama baza olejowa powstaje natomiast z przeróbki ropy naftowej, a dokładniej mówiąc jej destylacji i rafinacji i dzieli się na trzy główne typy: oleje mineralne, syntetyczne i semisyntetyczne (inaczej nazywane półsyntetycznymi). Po co zatem pakiet dodatków uszlachetniających? W większości nowoczesnych olejów smarnych, pojedynczy olej bazowy zawarty w mieszance nie wystarcza do zapewnienia wymaganych parametrów technicznych. Stąd producenci olejów smarnych mieszają je z różnorodnymi dodatkami, z których każdy wybrany jest pod kątem dodatkowego poprawienia parametrów gotowego produktu.

Czym różni się olej silnikowy mineralny, syntetyczny i semisyntetyczny (półsyntetyczny)?

OLEJ MINERALNY

Olej mineralny otrzymuje się z procesu rafinacji ropy naftowej. Rafinacja jest procesem oczyszczania i uszlachetniania substancji naturalnych w celu nadania im odpowiednich właściwości. Oleje mineralne są zwykle gęstsze i mają gorsze, i mniej stabilne parametry w porównaniu do olejów syntetycznych. Jednak nie są one tak złej jakości jak oleje produkowane kilka lat temu i wskazane jest ich używanie w silnikach starszych lub o dużym przebiegu. Zaleca się ich częstszą wymianę.

OLEJ SYNTETYCZNY

Oleje syntetyczne otrzymywane są na drodze syntezy chemicznej. Charakteryzują się dużo większą odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach niż oleje mineralne, dzięki czemu mają mniejszą skłonność do tworzenia szlamów i osadów w silniku. Ułatwiają także rozruch silnika w niskich temperaturach i szybciej docierają do poszczególnych punktów smarowania. Jeżeli używamy oleju mineralnego w żadnym wypadku nie powinniśmy zmieniać oleju na syntetyczny lub półsyntetyczny. Grozi to rozszczelnieniem silnika i z dużymi wydatkami na jego generalny remont.

Nie ma norm określających, przy jakim przebiegu należy zrezygnować z oleju syntetycznego na rzecz półsyntetycznego lub mineralnego. Nawet jeśli silnik ma kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu, ale zużycie oleju mieści się w fabrycznej normie, nie warto zmieniać środka smarnego. Używanie gęstego oleju mineralnego w nowoczesnych silnikach to półśrodek odwlekający wykonanie remontu.

OLEJ PÓŁSYNTETYCZNY

Olej półsyntetyczny jest mieszaniną bazowych olejów mineralnych i syntetycznych. Jednak nie należy kierować się tym, i nie mieszać dwóch różnych olejów w silniku samodzielnie. Proces mieszania odbywa się w laboratoriach i dotyczy olejów bazowych. Olej półsyntetyczny posiada wiele właściwości zbliżonych do syntetycznego. Zapewnia lepszą ochronę silnika i smarowanie niż olej mineralny. Oleje tego typu są „pomostem” w przejściu z oleju syntetycznego na mineralny. Najczęściej około 60% stanowi olej mineralny, zaś resztę tj. ok. 40% olej syntetyczny.

Jak Czytać Oznaczenia Olejów Silnikowych?

Klasyfikacja jakościowa – API i ACEA

Klasyfikacja jakościowa określa własności użytkowe oleju oraz jego przydatność do smarowania silników danego typu. Istnieją dwa rodzaje klasyfikacji: europejska ACEA, opracowana przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Silników oraz amerykańska API, Amerykańskiego Instytutu Naftowego. Podstawą do powstania tego podziału były różnice w konstrukcji silników między Europą, a Stanami Zjednoczonymi. Obie klasyfikacje dzielą oleje na dwie grupy: oleje do silników benzynowych oraz oleje do silników o zapłonie samoczynnym (Diesla). Na opakowaniach olejów zazwyczaj podane są obydwie klasyfikacje.

Zgodnie z klasyfikacją API, oleje silnikowe dzielą się na oznaczone symbolem S (przeznaczone do silników benzynowych) oraz oznaczone symbolem C (do stosowania w silnikach wysokoprężnych). Klasę jakości określają kolejne litery alfabetu, pisane po symbolu S lub C. Grupa olejów do silników z zapłonem iskrowym obejmuje oznakowania SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL i SM. Do silników z zapłonem samoczynnym stosowane są oleje oznaczone symbolami CA, CB, CC, CD, CE i CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 oraz CJ-4. Im dalsza litera alfabetu w drugim członie oznaczenia, tym wyższa jest jakość oleju.

Klasyfikacja ACEA obejmuje wyłącznie nowoczesne oleje wysokiej jakości. Wyróżnia ona cztery grupy olejów:

  • A – do silników benzynowych
  • B – do samochodów osobowych z zapłonem samoczynnym
  • C – oleje „low SAPS” do samochodów osobowych
  • E – do stosowania w wysokoprężnych silnikach samochodów ciężarowych

Obok klasyfikacji API i ACEA, na opakowaniach środków smarnych występują także oznaczenia wprowadzane przez producentów samochodów. Renomowani producenci, tacy jak Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, General Motors, Ford, Renault, MAN, Volvo czy Scania, opracowują własne specjalistyczne testy oraz wymagania dla olejów silnikowych, zwane normami fabrycznymi.

Klasa lepkości oleju – SAE

Bardzo ważnym parametrem środków smarnych jest klasa lepkości, która określa temperaturę, w jakiej może być używany olej. To od niej zależy w jakim stopniu olej chroni współpracujące części jednostki napędowej przed zużyciem. Lepkość olejów silnikowych określa się według klasyfikacji lepkościowej SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Olej poddaje się licznym testom, a ich wyniki określają właściwości smarne oleju w niskiej i wysokiej temperaturze. Klasyfikacja lepkości SAE wyróżnia pięć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych:

6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60

I tak, zwracając uwagę na specyfikację, możemy wywnioskować czy dany olej jest syntetyczny czy mineralny. Jak zatem już po oznaczeniu klasy lepkościowej poznać jego rodzaj?

Oleje mineralne – 15W-40, 15W-50,

Oleje półsyntetyczne – 10W-40, 10W-60,

Oleje syntetyczne – 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50,

Jak łatwo zauważyć te o największej rozpiętości swoich właściwości – będa syntetyczne.

Najczęściej mamy do czynienia z olejami silnikowymi wielosezonowymi, opisywanymi przez dwie wartości przedzielone myślnikiem, np. „5W-40”. Cyfry poprzedzające „W” (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej dany olej może być stosowany. Oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują łatwy rozruch silnika oraz szybki dopływ środka smarnego do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach.

Cyfry znajdujące się po „-„, oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 zapewniają właściwe smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach.

Obecnie wszystkie oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), dostosowanymi do wysokich potrzeb współczesnych kierowców. Oleje wielosezonowe dostosowane są zarówno do pracy w wysokich, jak i niskich temperaturach. Zastosowanie odpowiedniego oleju nie tylko chroni silnik, ale także zwiększa komfort jazdy i pozwala ograniczyć zużycie paliwa.

Jeżeli w Twoim aucie konieczna jest już wymiana oleju – zadzwoń do nas niezależnie od pory dnia – TEL. 697-598-149. Nasz całodobowy mobilny warsztat samochodowy działający na terenie Warszawy sprawnie dokona wymiany oleju silnikowego za Ciebie.