fbpx

Instalacja LPG – kiedy się opłaca?

instalacja lpg

instalacja lpg

Ponieważ litr autogazu kosztuje dużo mniej niż litr benzyny (około 50%), wielu kierowcom wydaje się, że instalacja LPG przyczyni się do znacznego ograniczenia kosztów związanych z eksploatacją samochodu. Tak niestety nie dzieje się w każdym przypadku. To, czy na instalacji LPG będziemy faktycznie oszczędzać, czy nie, a nawet czy jej koszty się nam w ogóle zwrócą, zależy od bardzo wielu indywidualnych czynników. Krótko mówiąc – instalacja LPG opłaca się, ale nie zawsze.

Oszczędzanie dzięki instalacji LPG

Na samym początku trzeba zaznaczyć, że choć cena autogazu jest mniej więcej dwa razy niższa od ceny benzyny, to czynione na instalacji LPG oszczędności nie wynoszą 50%, a raczej około 30%. Szacunek taki możemy przyjąć przy założeniu, że nie decydujemy się na bardzo drogą instalację. Samochód spala bowiem więcej gazu niż benzyny (o co najmniej 20%). Są to oczywiście tylko szacunki, gdyż wszystko zależy od tego, jaki mamy samochód. Im większe auto posiadamy i im więcej ono spala, tym większe potencjalne oszczędności. Istotne jest również to, jakie trasy regularnie pokonujemy (im dłuższe, tym lepiej).

Oszczędzanie dzięki instalacji LPG a przebieg

Trzeba pamiętać, że silnik, pomimo instalacji LPG, uruchamia się na benzynie i dopiero gdy płyn chłodniczy osiąga odpowiednią temperaturę, przełącza się na gaz. Po wyłączeniu silnik zaczyna stygnąć. Jeśli uruchomimy go odpowiednio szybko, zużycie benzyny będzie mniejsze, niemniej jeśli jedziemy np. tylko do pracy i uruchamiamy auto po kilku godzinach, o oszczędnościach nie ma mowy. Dlatego właśnie przyjmuje się, że instalacja LPG opłaca się wtedy, gdy kierowca pokonuje, regularnie, bardzo długie trasy. Na odcinku 80 czy 100 kilometrów, bez ponownych rozruchów, przez większość czasu spalany będzie sam autogaz.

Bezpośredni wtrysk gazu i wtrysk gazu w fazie ciekłej

Problem spalania benzyny w fazie rozruchu można rozwiązać, decydując się na instalację z bezpośrednim wtryskiem gazu. Jest znacznie droższa od pozostałych, niemniej ogranicza do zera lub minimum, w zależności od konkretnej instalacji, potrzebę wykorzystywania benzyny. Jej wadą jest jednak nie tylko cena, lecz również to, że można ją zakładać tylko w wybranych modelach samochodów.

Dobrym rozwiązaniem w zakresie maksymalizowania oszczędności czynionych na instalacji LPG jest też wybór instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej, przy której benzyna spalana jest tylko przez kilkadziesiąt sekund po uruchomieniu silnika, a nie do momentu, w którym nagrzeje się płyn chłodniczy (instalacji nie łączy się z układem chłodzenia), co może trwać dość długo na przykład zimą.

Instalacja LPG a bezpośredni wtrysk benzyny

Kierowcy samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny, którzy zastanawiają się nad założeniem instalacji LPG, powinni skonsultować się z mechanikiem i dobrze przemyśleć pomysł. Koszty założenia instalacji w takich samochodach są stosunkowo wysokie, a ich poniesienie może okazać się marną inwestycją. Trzeba bowiem wybrać instalację naprawdę wysokiej jakości. Samochody z bezpośrednim wtryskiem benzyny i instalacją LPG potrafią spalać benzynę i autogaz w stosunku 1:1. Niekiedy spalają więcej gazu, a niekiedy więcej benzyny (czasami nawet stanowi ono około 90% zużycia paliwa). Przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że wtryskiwacze gazowe nie zawsze są w stanie zasilać silnik. Stąd przy jeździe na wolnych obrotach czy na autostradzie, z dużą prędkością, silnik wykorzystuje tylko benzynę, a więc, tu znów, o oszczędzaniu nie ma mowy.

Podsumowanie

Instalacja LPG to dobry pomysł dla kierowców samochodów z dużymi silnikami, które spalają dużo, a także dla tych, którzy regularnie pokonują samochodem wiele kilometrów. Wówczas będą oni mogli na niej zaoszczędzić. Kierowcy wykorzystujący samochody tylko do jazdy po mieście, pokonujący krótkie odcinki, mogą decyzji o założeniu instalacji żałować. Zawsze warto jednak porozmawiać z mechanikiem i dowiedzieć się, czy instalacja LPG sprawdzi się w naszym samochodzie.