Co oznacza biały, niebieski i czarny dym z rury wydechowej?

Besthol pomoc drogowa Warszawa mobilny warsztat samochodowy dym z rury wydechowej

Besthol pomoc drogowa Warszawa mobilny warsztat samochodowy dym z rury wydechowej

Wydobywający się z rury wydechowej dym powinien być stosunkowo bezbarwny, dostrzegalny jedynie wówczas, gdy skupimy wzrok bezpośrednio na wylocie. Jeśli się zmienia i przybiera biały, niebieski czy czarny kolor, jest to sygnał, że z samochodem dzieje się coś nie w porządku, krótko mówiąc – to sygnał ostrzegawczy. Co konkretnie oznaczać może zmiana koloru dymu z rury wydechowej?

Biały dym z rury wydechowej

Jeśli z rury wydechowej naszego samochodu wydobywa się biały dym, powinniśmy przede wszystkim skontrolować poziom płynu chłodniczego (dym tego typu powstaje właśnie wskutek jego spalania). Płyn chłodniczy, w optymalnych warunkach, nie powinien dostawać się do silnika, niemniej dzieje się tak np. w przypadku awarii uszczelki. To właśnie ona jest najczęstszą (i zarazem najmniej problematyczną) przyczyną spalania płynu chłodniczego. Trzeba jednak pamiętać, że równie dobrze możemy mieć do czynienia z np. pęknięciem głowicy, stąd w przypadku wydobywania się z rury wydechowej białego dymu powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem.
Na zakończenie warto również dodać, że białego dymu powstającego w wyniku spalania płynu chłodniczego nie można mylić z parą wodną, która wydobywa się z rury wydechowej podczas mrozów. Tak więc jeśli za oknem szaleje zima, a silnik w naszym samochodzie nie szarpie, i nie przerywa, białe opary nie powinny nas niepokoić.

Niebieski dym z rury wydechowej

Niebieski dym, najogólniej rzecz biorąc, to objaw zużycia czy uszkodzenia silnika. Powstaje bowiem wskutek spalania, oprócz paliwa i powietrza również oleju. Warto wiedzieć, że im bardziej intensywny jest kolor spalin, tym więcej oleju znajduje się i spala w komorze spalania.
Zwróćmy również uwagę na to, w jakich okolicznościach, konkretnie, z rury wydechowej wydobywa się niebieski dym – jeśli na biegu jałowym lub w przypadku pracy przy dużym obciążeniu, najprawdopodobniej trzeba będzie wymieć pierścienie tłokowe, a jeśli podczas zmniejszania obrotów lub odpalania silnika, najprawdopodobniej konieczna będzie wymiana uszczelniaczy zaworowych (gdy są zużyte, olej spływa do komory spalania podczas postoju). Przyczyną zabarwiania się spalin na niebiesko może być również awaria turbiny w turbosprężarce.

Czarny dym z rury wydechowej

Czarny dym pojawia się prawie tylko i wyłącznie w przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym; najczęściej podczas gwałtownego otwarcia przepustnicy lub przy jeździe na wysokich obrotach. Jeśli jest go niewiele lub szybko znika, nie ma powodów do obaw, niemniej jeśli pojawia się często, ciągle lub nawet przy delikatnym wciśnięciu pedału gazu, należy koniecznie skontaktować się z mechanikiem, który skontroluje pracę pompy wtryskowej, wtryskiwaczy oraz wydajność układu recyrkulacji spalin.
W przypadku silników benzynowych czarne spaliny świadczą o spalaniu zbyt dużej ilości paliwa. Wówczas dym pojawiać się będzie nawet na biegu jałowym. Jego przyczyna leży najczęściej w usterce układu sterowania jednostką napędową.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, na jaki kolor zabarwia się wydobywający się z rury wydechowej dym, najlepszym rozwiązaniem w sytuacji zaobserwowania tego typu zmian jest kontakt z mechanikiem, który przeprowadzi pełną diagnostykę samochodu i podejmie odpowiednie działania mające na celu rozwiązanie zaistniałego problemu.