Świece zapłonowe – wszystko co warto o nich wiedzieć

świece zapłonowe

Czym są świece zapłonowe? Co wchodzi w ich skład?

Świeca zapłonowa to jeden z elementów układu zapłonowego w silniku spalinowym, a dokładniej – element wytwarzający iskrę elektryczną niezbędną do zapłonu sprężonej mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Innymi słowy, to właśnie dzięki świecom zapłonowym możliwe jest uruchomienie silnika samochodu.

Świece zapłonowe składają się z:
• elektrody środkowej (z rdzenia miedzianego lub stopów szlachetnych);
• elektrody bocznej (masy);
• złącza (zakłada się na nie cewkę lub przewód zapłonowy);
• ceramicznego izolatora (odpowiedzialnego m.in. za odprowadzanie ciepła do głowicy silnika);
• metalowego korpusu (umożliwiającego zamontowanie świecy w głowicy silnika);
• nakrętki kontaktowej;
• kołka kontaktowego;
• pierścienia uszczelniającego.

Między elektrodą środkową a elektrodą boczną podłączoną do masy znajduje się tzw. przerwa iskrowa. Co ważne, nie może być ona zbyt szeroka, gdyż uniemożliwiałoby to przeskakiwanie między elektrodami iskry, niemniej nie może być również zbyt wąska, gdyż skutkowałoby to zespawaniem ze sobą elektrod. Powinna być ona dokładnie skalibrowana, zgodnie ze specyfikacją producenta.

Za co odpowiadają świecie zapłonowe?

Przeskakująca między elektrodami świecy zapłonowej iskra zapala mieszankę paliwowo-powietrzną niezbędną do uruchomienia silnika. Świece zapłonowe pełnią więc rolę kluczową – niesprawne uniemożliwią odpalenie samochodu. Warto jednak pamiętać, że na tym ich rola się nie kończy. Są bowiem również w dużej mierze odpowiedzialne za równomierność pracy silnika, a nawet poziom zużycia paliwa.

wymiana świec zapłonowychRodzaje świec zapłonowych

Istnieje wiele klasyfikacji świec zapłonowych. Wyróżnia się np. świece o różnej wartości cieplnej, czyli o różnych zdolnościach tak do przewodzenia, jak i rozpraszania ciepła. Na podstawie takiego kryterium, ogólnie rzecz biorąc, wyróżnia się świece zimne i świece ciepłe. Te pierwsze charakteryzują wysokie zdolności do odprowadzania ciepła, stąd są często stosowane np. w silnikach chłodzonych powietrzem czy tych pracujących na wysokich obrotach, podczas gdy te drugie, odwrotnie, mają owe zdolności ograniczone. W związku z tym stosuje się je w silnikach pracujących na niskich obrotach, chłodzonych cieczą etc.

Do pozostałych parametrów świec zapłonowych, na podstawie których dokonywać można ich klasyfikacji, należą:
• liczba oraz kształt elektrod bocznych;
• rodzaj elektrody środkowej (materiał, z którego została wykonana);
• rodzaj uszczelnienia;
• rozmiar gwintu.

Dobór świec zapłonowych jest zadaniem dość trudnym, stąd zaleca się, by nie robić tego na własną rękę. Warto skonsultować się w tej sprawie ze specjalistą, np. zaufanym mechanikiem samochodowym, który będzie w stanie wybrać odpowiedni model.

Co jest najczęstszą przyczyną zepsucia świec zapłonowych?

Świece zapłonowe zużywają się wraz z pokonywanymi kilometrami. Niemniej, istnieje również wiele innych przyczyn ich złego stanu, w tym słaba jakość stosowanego paliwa, nieprawidłowe zamontowanie świecy, nieprawidłowe ustawienie zapłonu, uszkodzone zawory czy silne zanieczyszczenie filtra powietrza.

Jakie objawy dają zepsute świece zapłonowe?

O problemach ze świecami zapłonowymi świadczyć mogą liczne objawy, w tym nieregularny zapłon (pojawia się np. w przypadku pękniętego izolatora), trudności z odpalaniem zimnego silnika, wzrost zapotrzebowania na paliwo, samozapłon czy utrata mocy silnika.

Świece zapłonowe: Jak ocenić ich stan?

Aby ocenić stan świec zapłonowych, warto dokładniej się im przyjrzeć. Będziemy w ten sposób w stanie odnaleźć pęknięcia oraz inne uszkodzenia mechaniczne, a także ewentualne naloty. Jeśli odkryjemy na świecy sadzę, świadczyć będzie to np. o stosowaniu mieszanki paliwowo-powietrznej o nieprawidłowym składzie lub zanieczyszczeniu filtra powietrza; osad z popiołu świadczyć będzie natomiast o słabej jakości stosowanego paliwa; brązowo-żółta glazura z ołowiu – o zbyt dużym obciążeniu silnika; a olej na świecach – o zużyciu pierścieni tłokowych lub uszczelniaczy. Podczas przeglądu świec warto również zwrócić uwagę po prostu na ich stan zużycia, w tym na to, czy nie są nadtopione lub stopione.

Kiedy należy naprawić/wymienić świecie zapłonowe? Czy jest to skomplikowane?

Przyjmuje się, iż świece zapłonowe należy wymieniać co 30-45 tysięcy przejechanych kilometrów, przy czym wszystko zależy tu już od marki samochodu czy jego wieku, a także od jakości samych świec – np. te z elektrodami ze stopu irtu wymienia się po przejechaniu aż 60 tysięcy kilometrów. Oczywiście wymiana jest również konieczna w przypadku wcześniejszego zużycia czy uszkodzenia mechanicznego.

Wymiana świec zapłonowych nie jest zadaniem nadmiernie skomplikowanym, niemniej wymagającym dużej precyzji. Nieprawidłowy montaż świec może bowiem skutkować ich szybszym zużyciem lub innego rodzaju problemami.

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, by wymieniać świece przy wyłączonym zapłonie, na zimnym silniku. Warto również wymieniać świece pojedynczo, by nie pomylić podłączonych do nich przewodów.

Faktyczna wymiana rozpoczyna się od zdjęcia z wybranej świecy osłony oraz odpięcia przewodów czy, w nowszych samochodach, zdemontowania cewki. Przed wymontowaniem świec oczyszczamy ich gniazda przy pomocy odkurzacza lub sprzężonego powietrza tak, by brud nie dostał się do wnętrza silnika. Następnie przygotowujemy nowe świece, wykręcamy stare specjalnym kluczem do świec i sprawdzamy, czy w gnieździe nie ma dodatkowych zanieczyszczeń. Przy wykręcaniu świecy należy szczególnie uważać na to, by nie złamać izolatora, gdyż mogłoby to zupełnie uniemożliwić jej zdemontowanie.

Następnie wkręcamy nowe świece ją ręcznie (wstępnie), a później przy wykorzystaniu klucza. Dobrym rozwiązaniem będzie skorzystania z klucza dynamometrycznego, który umożliwia ustawienie odpowiedniego momentu dokręcenia (ten zależny jest od średnicy gwintu, stąd musimy wcześniej sprawdzić, jaki będzie odpowiedni dla naszych świec). Na zakończenie podłączamy odpięte na początku przewody lub cewki.

Czym skutkuje zaniechanie wymiany?

Świece zapłonowe są niezbędnym elementem układu zapłonowego. Jeśli nie wymienimy ich w odpowiednim momencie i zużyją się, najpierw możemy mieć problemy z odpaleniem samochodu, a następnie stanie się to w ogóle niemożliwe.

Wymiana świec zapłonowych w BESTHOL

Wykonujemy naprawy mechaniczne i elektryczne samochodów osobowych w Warszawie. W razie konieczności wymiany świec zapłonowych – zapraszamy do kontaktu telefonicznego. Nasi mechanicy wycenią koszty naprawy, ustalą termin wykonania prac naprawczych i wykonają naprawę na naszym stacjonarnym warsztacie samochodowym w Warszawie.

Dane kontaktowe do naszego serwisu znajdują się w zakładce kontakt – TUTAJ LINK

Opinie na temat świadczonych przez nas usług można znaleźć na naszej firmowej wizytówce w Google (TUTAJ LINK) lub na Facebooku (TUTAJ LINK)