Samodzielna wymiana oleju i filtra oleju

wymiana oleju i filtra oleju

wymiana oleju i filtra oleju

Do czynności niezwykle ważnych dla prawidłowego działania samochodu należy m.in. regularna wymiana oleju oraz filtra oleju. Choć jest to zadanie dość łatwe, pamiętajmy o przestrzeganiu kolejności podejmowanych działań. O tym, jak samodzielnie wymienić olej i filtr oleju dowiecie Cię czytając ten artykuł.

Dlaczego regularna wymiana oleju i filtra jest tak ważna?

Olej silnikowy jest środkiem smarnym. To dzięki niemu silnik chroniony jest przed zatarciem. Jednak wraz z upływem czasu właściwości oleju tracą na jakości. Olej przestaje spełniać swoją funkcję, a części silnika stają się narażone na różnego rodzaju uszkodzenia. Dlatego też regularna wymiana jest zwyczajnie konieczna. Przejdźmy zatem do filtra oleju.  Zadaniem filtra jest zatrzymywanie zanieczyszczeń. W związku z tym oczywistym jest, że filtr zwyczajnie się zużywa. W momencie gdy filtr przestanie spełniać swoją rolę, do silnika zaczną trafiać m.in. włókna syntetyczne, piasek czy tworzywa sztuczne, które pomimo swoich niemalże mikroskopijnych rozmiarów z czasem mogą ów silnik zniszczyć.

Podsumowując: zarówno olej silnikowy jak i filtr oleju są elementami eksploatacyjnymi w aucie i należy pilnować systematycznej ich wymiany.

Częstotliwość wymiany oleju i filtra oleju

Szacuje się, że olej oraz filtr oleju należy wymieniać raz w roku (lub po przejechaniu około 10-15 tysięcy kilometrów). Niemniej, wszystko zależy tu tak naprawdę od czynników indywidualnych, w tym m.in. od kondycji i stanu silnika, od jakości stosowanego paliwa, a nawet stylu jazdy danego kierowcy.

O czym należy pamiętać przed przystąpieniem do samodzielnej wymiany oleju i filtra oleju?

Przed rozpoczęciem wymiany oleju oraz filtra oleju musimy zakupić (bądź przygotować):

  • klucz nasadowy;
  • klucz do filtra oleju;
  • pojemnik na stary olej;
  • ręczniki papierowe;
  • gumowe rękawiczki;
  • podnośnik.

Warto również pamiętać, że w przypadku niektórych modeli samochodów konieczne będzie zastosowanie specjalnych narzędzi, niezbędnych do zdjęcia osłon.

Aby wymienić olej oraz filtr, potrzebować będziemy również, co jasne, nowego oleju oraz nowego filtra. Przy ich wyborze należy kierować się zaleceniami producenta. Jeśli jednak z jakiś powodów zakup nowego oleju będzie dla nas problematyczny, pamiętajmy, by brać pod uwagę jego właściwości oraz normy jakościowe. Powinny one zgadzać się z tym, co odnotowane zostało w naszej książce serwisowej. Nowy olej i filtr oleju kupić można np. TUTAJ lub TUTAJ.

Samodzielna wymiana oleju i filtra oleju krok po kroku

Przed rozpoczęciem wymiany należy trochę rozgrzać silnik, co przyspieszy usuwanie starego oleju, a następnie wjechać do garażu z kanałem lub na podnośnik, dzięki czemu będziemy mieć łatwiejszy dostęp do podwozia. Następnie:

  1. wyłączamy silnik;
  2. w gumowych rękawiczkach otwieramy maskę i odkręcamy korek wlewu oleju (znajduje się w górnej części silnika), co ułatwi usuwanie starego oleju;
  3. podkładamy pojemnik pod filtr oleju i demontujemy go przy wykorzystaniu odpowiedniego klucza;
  4. pod korek spustowy podkładamy pojemnik i odkręcamy go (przy użyciu odpowiedniego klucza), a następnie ściągamy szybkim, pewnym ruchem (przez pewien czas będziemy musieli przytrzymywać pojemnik blisko spustu, pod odpowiednim kątem, aby uniknąć zabrudzeń);
  5. oprócz samego filtra, usuwamy również starą uszczelkę;
  6. czyścimy miejsce mocowania starego filtra papierowym ręcznikiem;
  7. nową uszczelkę filtra smarujemy delikatnie olejem i dokręcamy nowy filtr (jeżeli filtr oleju jest metalową puszką, to należy go mocno dokręcić ręką bez użycia klucza, natomiast jeżeli filtr oleju to wkład, który zamykany jest pod plastikową puszką, to na puszce zaznaczony jest moment dokręcania – zazwyczaj to 20 nM);
  8. czyścimy spust oraz korek spustowy, a potem wkręcamy go (tu również warto przy okazji wymienić uszczelkę);
  9. przez górny otwór wlewamy nowy olej (wlewamy tyle oleju, aby bagnet wskazywał max)
  10. uruchamiamy na kilka minut silnik (powinien pracować na wolnych obrotach);
  11. wyłączamy silnik i czekamy około 10 minut, po upłynięciu których ponownie sprawdzamy poziom oleju (będzie troszkę niższy, gdyż filtr zdążył już zassać trochę oleju);
  12. uzupełniamy olej aby był między znacznikami minimum – maximum na bagnecie
  13. sprawdzamy, czy dokręciliśmy wszystkie elementy odpowiednio mocno (jeśli nie, odnajdziemy wycieki oleju).

Pamiętajmy, by precyzyjnie odnotować datę wymiany oraz rodzaj wykorzystanego oleju (najlepiej wraz z przebiegiem samochodu). Stary, zużyty olej należy oddać do zakładu utylizacyjnego.

Czy samodzielna wymiana oleju i filtra oleju jest zalecana?

Samodzielna wymiana oleju oraz filtra oleju nie jest zadaniem trudnym, szczególnie dla kierowców, którzy mają już w tym zakresie jakieś doświadczenie. Warto jednak pamiętać, że można zlecić jej przeprowadzenie specjalistom, dzięki czemu będziemy mieli pewność, że cały proces zostanie zrealizowany bez najmniejszych nawet pomyłek, co z pewnością oszczędzi nam wiele stresu.

Zachęcamy kierowców stojących w obliczu konieczności wymiany oleju oraz filtra oleju do kontaktu. TUTAJ znaleźć można adres naszego warsztatu oraz numer telefonu.