fbpx

Co psuje filtry DPF?

filtry dpf

filtry dpf

Filtry DPF, zwane również filtrami cząstek stałych, to filtry montowane w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Ich zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy oraz popiołu. Dziś każdy nowy samochód z silnikiem Diesla musi być wyposażony w filtr DPF. Warto zauważyć, że to właśnie dzięki rozpoczęciu ich stosowania wyeliminowany został problem emisji charakterystycznego dla owych pojazdów czarnego dymu.

Choć producenci samochodów z silnikiem Diesla zapewniają, że montowane w nich filtry cząstek stałych będą w pełni sprawne przez cały okres eksploatacji pojazdu, to w praktyce sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej. O ile niekiedy filtry te są faktycznie bardzo trwałe, to jednak dzieje się tak tylko w określonych warunkach. Sprawdźmy więc, co negatywnie wpływa na stan filtrów DPF.

Usterki silnika a filtry DPF

Niszczący wpływ na filtr cząstek stałych mają m.in. różnego rodzaju usterki silnika, w tym np. usterki wtryskiwaczy, awarie turbosprężarki czy problemy z układem recyrkulacji spalin (EGR), a także, po prostu, jego zużycie. Przyczyną owej zależności jest fakt, iż zużyte czy niesprawne silniki emitują więcej sadzy, co prowadzi do zwiększonego ryzyka zapchania się filtra.

Jak uniknąć tego typu sytuacji? Przede wszystkim należy regularnie sprawdzać stan silnika. Dzięki temu, w przypadku nawet małej usterki, która mogła jeszcze nie dać o siebie znać, będziemy mogli podjąć niezbędne działania naprawcze. Warto również odpowiednio dbać o silnik, tj. wybierać odpowiednio wysokiej jakości paliwa i oleje, oraz pamiętać, że na rynku dostępnych jest coraz więcej preparatów do czyszczenia filtrów DPF oraz firm (np. warsztatów samochodowych), które oferują tego typu usługi. Choć wyczyszczony filtr z pewnością nie stanie się tak efektywny i sprawny jak filtr zupełnie nowy, to zabiegi tego typu są w stanie w znaczący sposób podnieść jakość jego pracy.

Jazda na krótkich odcinkach

Należy również pamiętać, że filtrom cząstek stałych nie służy jazda na krótkich odcinkach (czyli jazda, najprościej rzecz ujmując, z którą mamy do czynienia, gdy poruszamy się po mieście). Filtry te mają bowiem ograniczoną pojemność i muszą samoczynnie, regularnie wypalać zatrzymane przez siebie cząstki. Problem polega na tym, że ich wypalanie przebiega w temperaturze około 600 stopni Celsjusza. Aby osiągnąć taką temperaturę, samochód musi poruszać się z odpowiednio wysoką prędkością przez co najmniej kilkanaście minut. Jeśli wypalanie nie będzie przebiegać sprawnie, filtr może stosunkowo szybko się zapchać, a do oleju silnikowego zacznie przedostawać się niespalone paliwo, co zwiększy ryzyko usterki silnika i turbosprężarki. Te z kolei nieprawidłowo smarowane, będą szybciej się zużywać, co, jak zostało wspomniane wyżej, również szkodzi filtrom cząstek stałych.

Jak uniknąć tego typu problemów? Przede wszystkim należy unikać poruszania się samochodem na krótkich odcinkach. Niestety nie zawsze można się do owego zalecenia dostosować.

Lepsze wypalanie cząstek podczas jazdy miejskiej można jednak uzyskać poprzez zastosowania specjalnego katalizatora w płynie (odpowiedniego jedynie dla filtrów mokrych). Dzięki niemu spalanie będzie mogło przebiegać w temperaturze niższej o nawet 200 stopni Celsjusza. Stosowanie katalizatorów nie jest jednak pozbawione wad – zawierają one bowiem tlenek ceru. Cząstki ceru zbierają się w filtrze i, jako że same nie ulegają spalaniu, po przebiegu w wysokości około 120-200 tysięcy kilometrów filtr może się zapchać. Stosując katalizatory należy więc pamiętać o regularnym czyszczeniu filtra i liczyć się z koniecznością jego wcześniejszej wymiany.

Jak dbać o filtr cząstek stałych?

Podsumowując przedstawione wyżej informacje należy powiedzieć, że jakość pracy filtra DPF oraz jego trwałość zależą głównie od tego, jak samochód jest eksploatowany oraz jak dba się o jego silnik. A więc, dokładniej rzecz biorąc, ważne jest to, w jakich warunkach ów filtr pracuje. Jeżeli kierowca dba o silnik samochodu, stosuje odpowiedniej jakości paliwa oraz olej i porusza się nie tylko po mieście, to ryzyko problemów z filtrem maleje. Jeśli jest odwrotnie, wówczas musi liczyć się z jego szybszym i częstszym zapychaniem.

Filtry DPF – naprawa:

Jeżeli w Twoim aucie występują problemy z filtrem cząstek stałych możesz skorzystać z naszej pomocy! Pracujemy w godz. 9:00 do 23:00 we wszystkie dni tygodnia. Nasi mechanicy i elektrycy pełnią dzienne i wieczorne dyżury, aby w sytuacji nagłej usterki w autach naszych Klientów wykonać szybką diagnozę i naprawić auto jeszcze tego samego dnia (*pod warunkiem dostępności części do danego pojazdu). Prowadzimy stacjonarny i mobilny warsztat samochodowy. W razie potrzeby dojeżdżamy do Klientów i naprawiamy pojazdy na drodze, pod domem lub pod miejscem pracy (jeżeli dana naprawa będzie możliwa bez użycia podnośnika). W przypadku konieczności holowania pojazdu do serwisu – transportujemy pojazd lawetą i naprawiamy w naszym serwisie.

Tel. 697-598-149

WWW: https://besthol.pl

 Zapraszamy do kontaktu – Ekipa Besthol