fbpx

Korozja samochodu – kiedy rdza staje się zagrożeniem?

korozja samochodu

korozja samochodu

Rdzewienie nie jest, jak wydaje się niektórym kierowcom, problemem natury tylko i wyłącznie estetycznej. Wręcz przeciwnie – zardzewiały samochód stanowić może prawdziwe zagrożenie tak dla kierowcy, jak i jego pasażerów, a nawet innych uczestników ruchu drogowego. Warto więc wiedzieć, kiedy nie można bagatelizować pojawiania się na wybranych częściach samochodu rdzy.

Korozja samochodu – czynniki ryzyka

Na rdzewienie narażone są tak naprawdę wszystkie samochody. Wszystkie posiadają bowiem metalowe elementy, a stopień ich zabezpieczenia przed korozją pozostawia niekiedy wiele do życzenia. Warto jednak pamiętać, że istnieją sposoby na ograniczanie rdzewienia. Należą do nich np. parkowanie samochodu w wentylowanym garażu (a jeśli to niemożliwe, parkowanie go na powierzchniach utwardzonych i płaskich, czyli tych, na których nie zbiera się woda).

Jako że rdza pojawia się najpierw tam, gdzie nie jest łatwo widoczna, należy pamiętać o dokładnym sprawdzaniu wszystkich zakamarków, np. w podłodze czy nadkolach, podczas wizyt w warsztacie czy podczas corocznych przeglądów. Szybkie zlokalizowanie takich ognisk pozwoli na równie szybkie rozprawienie się z korozją, a więc i zatrzymanie całego niszczącego procesu.

Rdza powierzchniowa

Zardzewiała karoseria nie prezentuje się zbyt estetycznie, niemniej defekt ten zwykle nie jest uznawany za poważny problem. Czy słusznie? I tak, i nie. O ile niewielka ilość rdzy na karoserii faktycznie nie przekłada się na bezpieczeństwo użytkowania auta, to jeśli jest jej bardzo dużo, karoseria traci swoją wytrzymałość, przez co samochód zdecydowanie gorzej się prowadzi, co zwiększa ryzyka stłuczki czy wypadku. Jeśli przytrafi nam się taki incydent drogowy, trzeba liczyć się z tym, że zardzewiała karoseria będzie znacznie łatwiej się wgniatać i łamać, co jest już bezpośrednio związane z większym ryzykiem utraty zdrowia lub życia pasażerów.

Kiedy rdza zaczyna stanowić poważne zagrożenie?

Trzeba pamiętać, że większość samochodów ma samonośne nadwozia, a więc że do znajdującej się w nich blaszanej struktury przymocowane są części układu jezdnego. Jeśli części te zaczynają rdzewieć, samochód zdecydowanie gorzej się prowadzi. Wzrasta również ryzyko różnego rodzaju usterek i awarii.

Szczególnie niebezpieczną sytuacją jest ta, w której rdzewieniu ulegają przewody hamulcowe. O ile przez pewien czas problem nie będzie zauważalny, tj. hamulce będą pozornie działać bez zarzutu, to jednak w sytuacji szybkiego, nagłego hamowania przewody nie wytrzymają zwiększonego ciśnienia, co znacznie ograniczy możliwości hamowania. Bardzo łatwo wyobrazić sobie, do jakiej sytuacji może to doprowadzić.

Zardzewiałe wzmocnienia i progi sprawiają, że cała konstrukcja samochodu jest znacznie słabsza. Przez to w razie wypadku, np. z udziałem drugiego pojazdu, wjeżdża on w samochód, pozostawiając pasażerom dość nikłe szanse na przeżycie. Jeśli samochód ma dodatkowo przerdzewiałe przewody paliwowe – to kolejna „tykająca bomba” – nietrudno o wybuch czy poważny pożar.

Podsumowanie

Rdzewienie wewnętrznych części samochodu oraz nadmierne rdzewienie karoserii ogranicza komfort jazdy i łatwość prowadzenia samochodu. Zwiększa to również ryzyko stłuczek i wypadków, których konsekwencje dla pasażerów przerdzewiałego pojazdu będą znacznie poważniejsze niż dla tych, którzy znajdują się w samochodzie pozbawionym przerdzewiałych elementów. Dlatego właśnie tak istotne są wszelkie działania profilaktyczne oraz usuwanie rdzy w momencie, gdy tylko się pojawi.