kontrolki na desce rozdzielczej
Zadaniem kontrolek na desce rozdzielczej jest informowanie kierowcy o tym, co aktualnie dzieje się w samochodzie (czy, inaczej rzecz ujmując, z samochodem). Oczywiście w różnych modelach samochodów ich liczba oraz układ będą się od siebie różnić, niemniej każdy kierowca powinien znać ich podstawowy podział oraz najważniejsze symbole, na podstawie których będzie w stanie ocenić, na przykład, czy może kontynuować jazdę, czy może jednak musi szybko się zatrzymać.
Ogólnie rzecz biorąc, na desce rozdzielczej znajdują się trzy grupy kontrolek:
• kontrolki zielone (lub niebieskie, niekiedy białe);
• kontrolki pomarańczowe (lub żółte);
• kontrolki czerwone.
Kontrolki zielone informują kierowcę o dostępnych lub włączonych akurat funkcjach pojazdu – nijak nie sygnalizują konieczności jego zatrzymania. Kontrolki pomarańczowe mogą świadczyć bądź o awarii, bądź o aktywacji wybranych systemów, w które jest wyposażony samochód – ich podświetlenie nie musi oznaczać, że konieczne jest przerwanie jazdy. Kontrolki czerwone najczęściej sygnalizują poważną awarię – jazda z podświetloną czerwoną kontrolką jest nierozsądna i niebezpieczna.
Zielone kontrolki, czyli kontrolki, które nie mają wpływu na jakość czy bezpieczeństwo jazdy, to m.in. kontrolki oznaczające:
• sprawny system poduszek powietrznych;
• włączone przednie światła przeciwmgielne;
• włączone światła drogowe;
• włączone światła mijania;
• włączone światła pozycyjne;
• włączone tylne światła przeciwmgielne;
• włączony system wspomagania parkowania;
• włączony asystent pokonywania wzniesień;
• włączony kierunkowskaz;
• włączony tempomat.
Do kontrolek pomarańczowych, zwanych informacyjno-ostrzegawczymi, należą kontrolki oznaczające:
• awarię systemu stabilizacji toru jazdy ESP;
• awarię systemu wtrysku;
• awarię świateł zewnętrznych;
• awarię świec żarowych silnika;
• informację o oblodzeniu nawierzchni;
• niski poziom ciśnienia w oponach;
• rezerwę paliwa;
• uszkodzenie skrzyni biegów;
• włączone ogrzewanie tylnej szyby;
• włączony nawiew na przednią szybę;
• wyłączoną poduszka po stronie pasażera;
• źle zamknięty wlew paliwa.
I tak, jeśli zauważymy kontrolkę sygnalizującą źle zamknięty wlew paliwa, wystarczy zatrzymać się i go poprawnie zamknąć; jeśli kontrolka poinformuje nas o oblodzeniu nawierzchni, po której się poruszamy, postarajmy się zachować maksymalną ostrożność; jeśli rezerwę paliwa – zatrzymajmy się na najbliższej stacji i zatankujmy samochód. Oczywiście rozwiązania sygnalizowanych przez pomarańczowe kontrolki problemów nie zawsze są tak proste. W przypadku np. uszkodzonej skrzyni biegów, awarii systemu wtrysku, awarii świec żarowych silnika czy awarii świateł zewnętrznych musimy już udać się do serwisu.
Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej, a więc kontrolki podświetlenie których oznacza, że powinniśmy przerwać jazdę, gdyż, najczęściej, nie jest już ona bezpieczna, to kontrolki sygnalizujące:
• awarię poduszki powietrznej;
• awarię systemu ABS;
• awarię systemu hamulcowego;
• awarię układu elektroniki pojazdu;
• awarię układu wspomagania kierownicy;
• minimalny poziom oleju silnikowego;
• niezapięte pasy bezpieczeństwa;
• niski poziom oleju;
• otwarte drzwi lub klapa bagażnika;
• zbyt niski poziom naładowania akumulatora (kontrolka ta powinna zapalać się tylko na chwilę, zaraz po uruchomieniu silnika);
• włączone światła awaryjne;
• wysoką temperaturę płynu chłodniczego;
• zaciągnięty hamulec ręczny;
• zużycie klocków hamulcowych.
Większość czerwonych kontrolek sygnalizuje konieczność zatrzymania się i wezwania pomocy drogowej lub mobilnego warsztatu samochodowego. Niemniej, co jasne, w przypadku, gdy zauważamy kontrolkę sygnalizującą otwartą klapę bagażnika, możemy bez problemu poradzić sobie z tym sami – grunt to zatrzymać się zamknąć je tak szybko, jak to tylko możliwe. Kontrolka włączonych świateł awaryjnych czy zaciągniętego hamulca ręcznego ma w pewnym sensie (i w większości przypadków) funkcję czysto informacyjną.
Warto również pamiętać, że jedną z czerwonych kontrolek jest tzw. sygnalizator ogólny. Jego podświetlenie może oznaczać różnego rodzaju awarie, stąd, jeśli go zauważymy, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z warsztatem samochodowym.