fbpx

Jakich formalności należy dopełnić po zakupie używanego samochodu?

zakup auta

zakup auta

Do każdej czynności administracyjnej należy się dobrze przygotować – zaoszczędzi to nam wiele czasu i nerwów – a formalne wymogi, których dopełnić należy przy kupnie używanego auta, nie są tu wyjątkiem. Jeżeli nie będziemy odpowiednio przygotowani, możemy także stracić pieniądze na niepotrzebnych procedurach. Trzeba też jednak pamiętać, że i niedopełnienie pewnych wymogów wiążę się z możliwością zapłacenia innych kar…

Rozpatrzymy dwa podstawowe scenariusze, czyli, pierwszy: gdy używane auto pochodzi z rodzimego rynku wtórnego, jak i drugi: gdy pochodzi ono z zagranicy.

Ubezpieczenie

Bez względu na to, jak i gdzie kupujemy samochód, musimy pamiętać o tym, że nie wolno poruszać się nieubezpieczonym samochodem czy też takim, który nie ma ważnego przeglądu technicznego. Nie obowiązuje tu żaden okres karencji, są to więc formalności, które muszą być w procesie kupna uwzględnione. Oczywiście wymogi te dotyczą tylko faktycznej jazdy danym autem, także w przypadku, gdy spełnienie tych wymogów jest niemożliwe, możemy po prostu wynająć lawetę.

Zakup auta w Polsce

Gdy kupujemy auto w Polsce, sytuacja przed rejestracją wygląda następująco:

I. Po kupnie używanego auta mamy 14 dni na to, by wybrać się do urzędu skarbowego i opłacić podatek od czynności cywilno prawnych (PCC), który wynosi 2% kwoty widniejącej na umowie kupna-sprzedaży. Jeżeli auto sprzedawane jest przez firmę, a nie osobę prywatną, na fakturę VAT, nie potrzeba dokonywać tej opłaty (PCC).

II. Jeżeli samochód posiada ubezpieczenie OC, czyli ubezpieczenie obowiązkowe, trzeba niezwłocznie poinformować ubezpieczyciela o zmianie jego właściciela. Odpowiedzialność ta leży po stronie sprzedającego, ale z konieczności i kupujący musi się w nią zaangażować. W takim wypadku może on bądź przedłużyć już obowiązujące ubezpieczenie, przepisując je na własne nazwisko, lub je zmienić (przy czym nie ma tu żadnego pośpiechu, także wygodniej jest to zrobić już po załatwieniu innych formalności). Jeżeli samochód ubezpieczenia nie posiada, trzeba skontaktować się z jakimkolwiek ubezpieczycielem i takowe wykupić.

Gdy już mamy nasz używany samochód, trzeba go oczywiście zarejestrować/przerejestrować. Mamy na to do 30 dni od dokonaniu zakupu (czyli spisaniu umowy czy otrzymaniu faktury VAT). By zarejestrować samochód, należy posiadać następujące dokumenty:

I. Umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT

II. Dowód rejestracyjny z aktualnym badaniem technicznym

III. Dowód aktualnego ubezpieczenia OC

IV. Kartę pojazdu, którą powinien posiadać każdy zarejestrowany po 1999 roku samochód w Polsce

Z tymi dokumentami, jak i z tablicami rejestracyjnymi, należy się wybrać do urzędu komunikacji i złożyć odpowiedni wniosek, by przy następnej wizycie (bo wniosek nie jest rozpatrywany od ręki) nasz nowy dowód odebrać. Należy przy tym pamiętać, że samochód kupiony z numerami jednego powiatu, nie musi mieć wymienionych tablic, jeżeli jest rejestrowany w tym samym powiecie.

Zakup auta poza granicami Polski

Sprawa jest trochę bardziej skomplikowana w przypadku sprowadzania auta z zagranicy. Każde państwo ma swoje reguły dotyczące tego, gdzie załatwia się formalności, jakie są opłaty urzędowe, jakie są możliwości wyboru tablic wywozowych i ubezpieczenia OC (np. w Szwajcarii OC jest wliczone w cenę obowiązkowych tablic wywozowych). Tak więc wówczas nasze postępowanie musi być skorelowane z regulacjami obowiązującymi w kraju, z którego sprowadzamy auto.

Jeżeli jednak z wszystkim się uporaliśmy i auto jest już w Polsce, reguły są podobne. I tak mamy np. 30 dni na przerejestrowanie pojazdu, bez względu na to, gdzie był on kupiony.

Potrzebne dokumenty w przypadku sprowadzenia samochodu z zagranicy to:

I. Umowa kupna-sprzedaży lub faktura VAT, przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego

II. Dowód rejestracyjny, przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego

III. Potwierdzenie dokonania opłaty akcyzowej

IV. W przypadku samochodu spoza UE: oryginał dokumentu odprawy celnej lub jej potwierdzenie (z tejże odprawy numerem).

Z tymi dokumentami należy w urzędzie komunikacji odebrać tymczasowe tablice. Następnie, na dowolnej stacji kontroli pojazdu, musimy przebadać pojazd, a później załatwić ubezpieczenie OC (jeżeli obowiązujące było tymczasowe/przypisane do tablic wywozowych). Te dokumenty należy złożyć w urzędzie i w terminie do 30 dni odebrać stały dowód rejestracyjny i tablice. Gotowe!

Zapraszamy do współpracy!

Ekipa Besthol