Dlaczego silnik się przegrzewa?
Gdy przegrzewa się silnik samochodu, pojawiają się różnego rodzaju nieprawidłowości w zakresie ogrzewania wnętrza (np. wieje tylko zimne, bądź tylko gorące powietrze), kierowca może poczuć unoszący się w kabinie zapach płynu chłodniczego, a jeśli jazda, pomimo zbyt wysokiej temperatury silnika, będzie kontynuowana, może dojść nawet do zagotowania się cieczy chłodzącej. Następuje wówczas rozszczelnienie całego układu, co dodatkowo przyspiesza proces gotowania, wskutek czego spod maski zaczynają wydostawać się kłęby pary. Co jednak odpowiada za przegrzewanie się silnika? Jakie są tego przyczyny?
Dlaczego silnik się przegrzewa?
Ryzyko przegrzania się silnika wyklucza przede wszystkim sprawny układ chłodzący – dzięki niemu nie będziemy narażeni na tego typu problemy nawet przy wysokich temperaturach powietrza. Z czasem jednak w jego obrębie mogą pojawić się różnego rodzaju usterki.
Za przegrzewanie się silnika może być odpowiedzialny/a m.in.:
• niesprawny termostat (w zależności od tego, w której pozycji się zablokował, będzie powodował przegrzewanie się silnika w różnych warunkach, np. tylko podczas dynamicznej jazdy czy, odwrotnie, podczas stania w korku);
• usterka pompy wodnej, a dokładniej – uszkodzenie wirnika;
• usterka wentylatora;
• przeciekanie nagrzewnicy (powodujące zapowietrzenie się całego układu);
• usterka korka zbiorniczka wyrównawczego (powoduje ona ubywanie płynu, co prowadzi do przegrzewania się silnika);
• usterka pompki obiegowej (wspomaga ona obieg płynu chłodniczego w czasie pracy silnika na wolnych obrotach, stąd jej usterka prowadzi do np. przegrzewania się silnika podczas stania w korku);
• usterka czujników odpowiedzialnych za sterowanie zaworami (zastępującymi termostat).
Niezwykle ważnym elementem układu chłodzenia jest chłodnica. Jej wydajność ograniczają m.in. zabrudzenia czy znajdujące się w jej wnętrzu osady (z czym mogą mieć problem głównie właściciele starych samochodów). Aby zminimalizować ryzyko problemów z chłodnicą należy odpowiednio często wymieniać płyn w układzie chłodzenia, prawidłowo dobierać jego rodzaj, nie mieszać ze sobą różnych płynów i nie używać zamiast tego typu środków wody.
Płyny chłodnicze
W sprzedaży dostępne są następujące rodzaje płynów chłodniczych:
• płyny IAT;
• płyny OAT;
• płyny HOAT;
• płyny POAT.
Płyny IAT zabezpieczają układ chłodzenia przed korozją. Doskonale sprawdzają się w autach z żeliwnym blokiem silnika oraz lutowaną chłodnicą, np. autach zabytkowych, niemniej nie zaleca się ich stosowania w nowych samochodach. Płyny IAT wymienia się co 1-2 lata.
Płyny OAT to aktualnie najpopularniejsze płyny chłodnicze. Tworzą cienką warstwę ochronną na elementach aluminiowych, niemniej mogą uszkadzać elementy miedziane i mosiężne, a także lutowane połączenia, stąd raczej nie nadają się do aut zabytkowych.
Płyny HOAT to tzw. płyny „hybrydowe”, czyli łączące zalety płynów OAT i płynów IAT. Charakteryzują się wysoką trwałością (około 5 lat) i, co bardzo ważne, są kompatybilne tak z aluminium, jak i żeliwem, co czyni jest bezpiecznymi dla nowych oraz starszych samochodów.
Płyny POAT to płyny o bardzo wysokiej trwałości (około 7 lat). Produkowane są na bazie m.in. glikolu propylenowego.
Jak zapobiegać przegrzewaniu się silnika?
Przeciwdziałanie przegrzewaniu się silnika obejmuje tak odpowiedni dobór płynu chłodzącego, jak i regularne przeprowadzanie profesjonalnej diagnostyki układu chłodniczego oraz napędowego, dzięki czemu możliwe będzie szybkie podjęcie niezbędnych działań naprawczych przywracających je do optymalnego, bezpiecznego stanu.
Pomoc specjalistów:
Jeżeli w Twoim aucie występują podobne problemy – zadzwoń do nas! Mechanicy i elektrycy samochodowi pracują od 9:00 do 23:00. Prowadzimy stacjonarny i mobilny auto serwis. Jesteśmy w stanie dojechać do Ciebie, wykonać diagnostykę na miejscu awarii i wycenić koszty naprawy. W razie możliwości naprawiamy auta na drodze, pod domem lub pod miejscem pracy Klienta. Jeśli jest to konieczne – holujemy samochody auto lawetą do naszego stacjonarnego serwisu. Nasi Klienci zawsze znają ostateczne koszty naprawy przed przystąpieniem do pracy!
TEL. 697-598-149
WWW: https://besthol.pl
Zapraszamy do kontaktu – Ekipa Besthol