fbpx

Co oznaczają drgania na kierownicy i jakie konsekwencje mogą za sobą przynieść?

drgania kierownicy

drgania kierownicy

Drgania na kierownicy to bardzo istotny sygnał, który może świadczyć o różnego rodzaju – mniej lub bardziej poważnych – usterkach. Warto więc sprawdzić, jakie mogą być jego przyczyny, a także jak je rozpoznać i czemu należy jak najszybciej się ich pozbyć.

Drgania kierownicy a koła

Do najczęstszych przyczyn drgania kierownicy należą źle wyważone koła, tj. źle dobrane odważniki. Wówczas drgania te występują podczas jazdy ze stałą prędkością lub tzw. jazdy „na luzie”. Rozwiązaniem problemu będzie w takim przypadku ponowne wyważenie kół. Jeśli to jednak nie pomoże, powinniśmy założyć „na próbę” inne koło, gdyż za drgania może być również odpowiedzialna uszkodzona felga (np. mocno zadrapana) czy zniekształcona opona (jeśli znajduje się na niej wybrzuszenie, drgania będą wyczuwalne niezależnie od prędkości, z jaką się poruszamy). Drgania kierownicy są wyczuwalne również wtedy, gdy któreś z kół jest nieprawidłowo przykręcone.
Choć tego typu problemy wydają się być bardzo prozaiczne i, faktycznie, rozwiązuje się je dość łatwo, należy pamiętać, że trzeba to zrobić jak najszybciej. Wszelkie błędy w zakresie przykręcenia czy wyważenia kół sprawiają, że kierowca może w każdej chwili stracić panowanie nad samochodem.

Drgania kierownicy a wadliwe tarcze hamulcowe

Inną stosunkowo częstą przyczyną drgań kierownicy są wadliwe (krzywe) tarcze hamulcowe. W takim wypadku drgania występują tylko podczas hamowania (szczególnie z dużych prędkości), a często odczuwalne są również na pedale hamulca. Warto pamiętać, że tarcze hamulcowe, wraz z innymi elementami układu hamulcowego, są odpowiedzialne za prawidłowe hamowanie, a więc związane z nimi usterki nie mogą być pod żadnym pozorem bagatelizowane.

Drgania kierownicy a problemy z przekładnią

Jeśli drgania kierownicy odczuwane są podczas jazdy z prędkością powyżej 80 km/h (a dokładniej 80-130 km/h), ich przyczyną jest najprawdopodobniej luz na przekładni kierownicy. W takiej sytuacji niezbędna będzie jej wymiana.

Dlaczego luz na przekładni jest niebezpieczny? Przede wszystkim dlatego, że może doprowadzić np. do wyskoczenia drążka kierowniczego z przekładni, co automatycznie skutkuje tym, że kierowca traci panowanie nad samochodem, co, jak łatwo się domyślić, może doprowadzić do wypadku.

Inne przyczyny drgania kierownicy

Stare, zużyte amortyzatory, które nie tłumią wibracji, to kolejna przyczyna drgań kierownicy – niewytłumione wibracje przenoszą się dalej. Jeśli drgania wyczuwamy jedynie podczas przyspieszania, odpowiedzialny jest za nie uszkodzony układ napędowy (przeguby napędowe). Do ich przyczyn zalicza się również luzy na sworzniach czy drążkach kierowniczych, a także zużytych tulejach wahaczy.

Niezależnie od tego, gdzie leży przyczyna wyczuwanych na kierownicy drgań, sygnał ten nie może zostać przez nas zbagatelizowany. Nie tylko dlatego, że wywołujące je usterki mogą pociągać za sobą kolejne, a więc i doprowadzić do sytuacji, w której auto będzie musiało być dłużej serwisowane, co związane jest oczywiście z większymi wydatkami, lecz przede wszystkim dlatego, że błędy i niedopatrzenia kierowcy zagrażają bezpieczeństwu jego samego oraz innych użytkowników jezdni, po której się on porusza.