fbpx

Jak samemu odpowietrzyć hamulce w samochodzie?

odpowietrzenie układu hamulcowego

odpowietrzenie układu hamulcowego

Odpowietrzanie układu hamulcowego to zadanie dość żmudne, niemniej jednak każdy kierowca jest w stanie wykonać tą czynność w warunkach „domowych”. Jak zatem samemu odpowietrzyć hamulce w samochodzie?

Hamulce jako jeden z najważniejszych elementów samochodu

Nieprzewidywalność sytuacji na drodze wymaga pełnej kontroli nad pojazdem. Bez niej nie można mówić o bezpieczeństwie ani naszym i naszych pasażerów, ani innych uczestników ruchu drogowego. Owej kontroli nigdy nie osiągniemy natomiast bez w pełni sprawnego układu hamulcowego. Właśnie dlatego hamulce to jeden z najważniejszych elementów samochodu.

Na czym polega zapowietrzanie hamulców? Co jest jego przyczyną?

O zapowietrzeniu układu hamulcowego mówimy wtedy, gdy do przewodów hamulcowych przedostaje się powietrze. Dzieje się tak m.in. wskutek zagotowania się przestarzałego płynu hamulcowego. Przyczyną nieszczelności, która doprowadza do przedostania się pęcherzyków powietrza do układu, może być również uszkodzenie któregoś z jego elementów, powstałe np. podczas wymiany klocków czy tarcz hamulcowych.

Jak uniknąć zapowietrzania się hamulców?

Jako że, jak wspominaliśmy, do zapowietrzania układu hamulcowego dochodzi często wskutek zagotowania się starego płynu hamulcowego, jednym z najważniejszych elementów profilaktyki ukierunkowanej na zapobieganie tego typu sytuacjom jest regularne wymienianie owego płynu oraz uzupełnianie jego poziomu. Nie wolno również zapominać o regularnym kontrolowaniu stanu całego układu w warsztacie samochodowym oraz wymienianiu popsutych części, jeśli wystąpi taka konieczność.

Jak sprawdzić czy układ hamulcowy wymaga odpowietrzenia?

Przedostawanie się powietrza do przewodów hamulcowych może przekładać się na nierównomierne rozłożenie siły hamowania, co sprawia, że samochód, podczas hamowania, ściąga na prawą lub lewą stronę. Innym objawem świadczącym o zapowietrzeniu układu hamulcowego jest wpadający pedał hamulca przy hamowaniu. Jeśli zaobserwujemy takie zachowanie naszego auta, powinniśmy potraktować je jako sygnał ostrzegawczy i czym prędzej odpowietrzyć układ hamulcowy.

Odpowietrzanie układu hamulcowego – jak zrobić to samemu?

Procedura odpowietrzania układu hamulcowego zależy od tego, czy mamy do czynienia z samochodem z systemem ABS, czy z samochodem, który nie jest w niego wyposażony. W każdym z tych przypadków będziemy jednak musieli poprosić o pomoc drugą osobę. Będzie ona odpowiedzialna za włączanie i wyłączanie silnika, a także wciskanie pedału hamulca, zgodnie z wydawanymi przez nas komendami.

Układ hamulcowy z systemem ABS

Każde auto z systemem ABS i ESP posiada inną procedurę odpowietrzania, którą przewiduje producent. Przed przystąpieniem do pracy warto zatem zapoznać się z wymogami jakie wskazuje producent dla naszego auta. My opiszemy jeden z modeli odpowietrzania układu hamulcowego z systemem ABS w którym pracę rozpoczynamy od odpowietrzania przednich kół. Aby tego dokonać należy:

1. wyłączyć silnik;

2. wcisnąć pedał hamulca kilkadziesiąt razy (aby zniwelować ciśnienie);

3. napełnić zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego do górnej krawędzi;

4. nałożyć przezroczysty przewód (o średnicy wewnętrznej 5-8 mm) na zawór odpowietrzający;

5. zanurzyć drugi koniec przewodu w naczyniu z płynem hamulcowym;

6. pompować pedałem hamulca (wciskać go szybko, dynamicznie) do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie (sygnałem świadczącym o tym, że owo przeciwciśnienie się wytwarza, jest wzrost oporu na pedale);

7. wcisnąć pedał hamulca i przytrzymać;

8. odkręcić o około pół obrotu zawór odpowietrzający (do naczynia zacznie wówczas wpływać płyn);

9. zakręcić zawór (w momencie, gdy spadek ciśnienia na pedale hamulca stanie się zauważalny).

Wszystkie te kroki powtarzamy do momentu, w którym w wypływającym płynie przestaną pojawiać się pęcherzyki powietrza. Następnie zakręcamy zawór i napełniamy zbiornik płynem. Tę samą procedurę należy zastosować do drugiego koła.

By odpowietrzyć tylne koła należy:

1. wyłączyć silnik;

2. wcisnąć pedał hamulca kilkadziesiąt razy (aby zniwelować ciśnienie);

3. wcisnąć pedał hamulca i przytrzymać go;

4. włączyć silnik;

5. założyć przewód (o średnicy wewnętrznej 5-8 mm);

6. odkręcić zawór odpowietrzający (zamykamy go dopiero, gdy przestaniemy zauważać pęcherzyki powietrze w przewodzie);

7. wyłączyć silnik.

Z drugim tylnym kołem postępujemy zgodnie z przedstawioną wyżej procedurą. Na zakończenie włączamy silnik i czekamy aż wyłączy się pompa ABS, następnie uzupełniamy płyn hamulcowy.

Procedury odpowietrzania mogą przybierać jednak bardziej skomplikowaną formę i wymagać specjalistycznych sprzętów. Przykładem jest BMW X3, w którym aby rozpocząć odpowietrzanie układu hamulcowego należy podpiąć urządzenie diagnostyczne i uruchomić odpowiedni tryb w aucie. Następnie producent zaleca użycie przyrządu ciśnieniowego do odpowietrzania hamulców (ciśnienie: maks. 2 bary). W tym aucie odpowietrzanie układu hamulcowego należy rozpocząć w kolejności: z tyłu po prawej stronie, z tyłu po lewej stronie, z przodu po prawej stronie, z przodu po lewej stronie. W takich przypadkach zachęcamy do skorzystania z pomocy warsztatu samochodowego, który posiada niezbędne przyrządy do prawidłowej naprawy auta.

Układ hamulcowy bez systemu ABS

Odpowietrzanie układu hamulcowego bez systemu ABS jest już mniej skomplikowane niż w poprzednim przypadku, niemniej nie oznacza to, że nie należy podchodzić do procedury mniej skrupulatnie. Przebiega ona w następującej kolejności:

1. odpowietrzanie cylinderka hamulcowego lub zacisku tylnego prawego koła;

2. odpowietrzanie cylinderka hamulcowego lub zacisku tylnego lewego koła;

3. odpowietrzanie zacisku przedniego prawego koła;

4. odpowietrzanie zacisku przedniego lewego koła.

Zachowanie tej kolejności jest niezwykle ważne, gdyż w przypadku układów bez systemu ABS odpowietrzanie należy zaczynać od koła, które jest najbardziej oddalone od pompy hamulcowej, czyli od prawego tylnego koła.

Aby odpowietrzyć hamulce zgodnie z takim schematem działania należy:

1. zdjąć, po kolei, kapturki zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego z zaworu odpowietrzania;

2. oczyścić zawór;

3. nałożyć na zawór przezroczysty przewód (o średnicy wewnętrznej 5-8 mm);

4. umieścić drugi koniec przewodu w naczyniu wypełnionym do połowy płynem hamulcowym;

5. pompować pedał hamulca (wciskać go szybko, dynamicznie) aż do momentu, w którym w układzie wytworzy się przeciwciśnienie (sygnałem świadczącym o tym, że owo przeciwciśnienie się wytwarza, jest wzrost oporu na pedale);

6. wcisnąć pedał hamulca i przytrzymać;

7. odkręcić o pół obrotu zawór odpowietrzający (wówczas do naczynia zacznie płynąć płyn).

8. zakręcić zawór odpowietrzający (gdy ciśnienie płynu wyczuwalnie spadnie)

9. powtarzać pompowanie pedału hamulca i spuszczanie płynu.

Gdy w przewodzie nie będziemy już dostrzegać pęcherzyków powietrza, będziemy mogli zakończyć odpowietrzanie. Wówczas ściągamy go z zaworu i zakładamy na niego kapturek ochronny.

O czym należy pamiętać podczas odpowietrzania układu hamulcowego?

Odpowietrzanie układu hamulcowego nie jest zadaniem trudnym, niemniej wymaga ono metodycznego podejścia, respektowania wszystkich kroków procedury oraz ostrożności. Przygotowując się do odpowietrzania oraz już podczas jego wykonywania pamiętajmy, że:

• przed jego rozpoczęciem musimy wyposażyć się w przewód o odpowiedniej średnicy wewnętrznej;

• aby zapewnić sobie odpowiednio dobry dostęp do wszystkich elementów układu, warto przed przystąpieniem do odpowietrzania zdjąć koła samochodu;

• odpowietrzniki należy odkręcać bardzo ostrożnie, szczególnie w samochodach kilkuletnich, w przypadku których występuje większe ryzyko ich ułamania (które to uniemożliwia dalsze odpowietrzanie w warunkach „domowych”);

• odpowietrzanie układu hamulcowego wymaga cierpliwości, stąd zabierzmy się za nie w momencie, gdy będziemy mogli sobie pozwolić na skrupulatne wykonywanie wszystkich czynności, bez szkodliwego pośpiechu.

 

Zapraszamy do skorzystania z naszych usług. Kontakt do nas znajdziecie: tutaj