fbpx

Co oznaczają poszczególne kontrolki na desce rozdzielczej?

kontrolki na desce rozdzielczej

kontrolki na desce rozdzielczej

Kontrolki na desce rozdzielczej – jakie jest ich zadanie?

Zadaniem kontrolek na desce rozdzielczej jest informowanie kierowcy o tym, co aktualnie dzieje się w samochodzie (czy, inaczej rzecz ujmując, z samochodem). Oczywiście w różnych modelach samochodów ich liczba oraz układ będą się od siebie różnić, niemniej każdy kierowca powinien znać ich podstawowy podział oraz najważniejsze symbole, na podstawie których będzie w stanie ocenić, na przykład, czy może kontynuować jazdę, czy może jednak musi szybko się zatrzymać.

Trzy grupy kontrolek znajdujących się na desce rozdzielczej

Ogólnie rzecz biorąc, na desce rozdzielczej znajdują się trzy grupy kontrolek:

• kontrolki zielone (lub niebieskie, niekiedy białe);

• kontrolki pomarańczowe (lub żółte);

• kontrolki czerwone.

Kontrolki zielone informują kierowcę o dostępnych lub włączonych akurat funkcjach pojazdu – nijak nie sygnalizują konieczności jego zatrzymania. Kontrolki pomarańczowe mogą świadczyć bądź o awarii, bądź o aktywacji wybranych systemów, w które jest wyposażony samochód – ich podświetlenie nie musi oznaczać, że konieczne jest przerwanie jazdy. Kontrolki czerwone najczęściej sygnalizują poważną awarię – jazda z podświetloną czerwoną kontrolką jest nierozsądna i niebezpieczna.

Zielone (lub niebieskie) kontrolki na desce rozdzielczej

kontrolki na desce rozdzielczej

Zielone kontrolki, czyli kontrolki, które nie mają wpływu na jakość czy bezpieczeństwo jazdy, to m.in. kontrolki oznaczające:

• sprawny system poduszek powietrznych;

• włączone przednie światła przeciwmgielne;

• włączone światła drogowe;

• włączone światła mijania;

• włączone światła pozycyjne;

• włączone tylne światła przeciwmgielne;

• włączony system wspomagania parkowania;

• włączony asystent pokonywania wzniesień;

• włączony kierunkowskaz;

• włączony tempomat.

Pomarańczowe (lub żółte) kontrolki na desce rozdzielczej

kontrolki na desce rozdzielczej

Do kontrolek pomarańczowych, zwanych informacyjno-ostrzegawczymi, należą kontrolki oznaczające:

• awarię systemu stabilizacji toru jazdy ESP;

• awarię systemu wtrysku;

• awarię świateł zewnętrznych;

• awarię świec żarowych silnika;

• informację o oblodzeniu nawierzchni;

• niski poziom ciśnienia w oponach;

• rezerwę paliwa;

• uszkodzenie skrzyni biegów;

• włączone ogrzewanie tylnej szyby;

• włączony nawiew na przednią szybę;

• wyłączoną poduszka po stronie pasażera;

• źle zamknięty wlew paliwa.

Co należy robić, gdy zobaczymy podświetloną pomarańczową kontrolkę na desce rozdzielczej? Wszystko zależy tu od tego, o której konkretnej kontrolce mówimy.

I tak, jeśli zauważymy kontrolkę sygnalizującą źle zamknięty wlew paliwa, wystarczy zatrzymać się i go poprawnie zamknąć; jeśli kontrolka poinformuje nas o oblodzeniu nawierzchni, po której się poruszamy, postarajmy się zachować maksymalną ostrożność; jeśli rezerwę paliwa – zatrzymajmy się na najbliższej stacji i zatankujmy samochód. Oczywiście rozwiązania sygnalizowanych przez pomarańczowe kontrolki problemów nie zawsze są tak proste. W przypadku np. uszkodzonej skrzyni biegów, awarii systemu wtrysku, awarii świec żarowych silnika czy awarii świateł zewnętrznych musimy już udać się do serwisu.

Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej

kontrolki na desce rozdzielczej

Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej, a więc kontrolki podświetlenie których oznacza, że powinniśmy przerwać jazdę, gdyż, najczęściej, nie jest już ona bezpieczna, to kontrolki sygnalizujące:

• awarię poduszki powietrznej;

• awarię systemu ABS;

• awarię systemu hamulcowego;

• awarię układu elektroniki pojazdu;

• awarię układu wspomagania kierownicy;

• minimalny poziom oleju silnikowego;

• niezapięte pasy bezpieczeństwa;

• niski poziom oleju;

• otwarte drzwi lub klapa bagażnika;

• zbyt niski poziom naładowania akumulatora (kontrolka ta powinna zapalać się tylko na chwilę, zaraz po uruchomieniu silnika);

• włączone światła awaryjne;

• wysoką temperaturę płynu chłodniczego;

• zaciągnięty hamulec ręczny;

• zużycie klocków hamulcowych.

Większość czerwonych kontrolek sygnalizuje konieczność zatrzymania się i wezwania pomocy drogowej lub mobilnego warsztatu samochodowego. Niemniej, co jasne, w przypadku, gdy zauważamy kontrolkę sygnalizującą otwartą klapę bagażnika, możemy bez problemu poradzić sobie z tym sami – grunt to zatrzymać się zamknąć je tak szybko, jak to tylko możliwe. Kontrolka włączonych świateł awaryjnych czy zaciągniętego hamulca ręcznego ma w pewnym sensie (i w większości przypadków) funkcję czysto informacyjną.

Warto również pamiętać, że jedną z czerwonych kontrolek jest tzw. sygnalizator ogólny. Jego podświetlenie może oznaczać różnego rodzaju awarie, stąd, jeśli go zauważymy, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z warsztatem samochodowym.