fbpx

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe i tarcze?

wymiana klocków i tarcz hamulcowych

wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Bez sprawnego układu hamulcowego nie można mówić o precyzji, komforcie i bezpieczeństwie jazdy. Jako że jest to jeden z najważniejszych układów w każdym samochodzie, należy odpowiednio o niego dbać, w tym m.in. cyklicznie wymieniać klocki oraz tarcze hamulcowe.

Jak często konieczna jest wymiana klocków i tarcz hamulcowych? 

Klocki hamulcowe powinno się wymieniać średnio co 20-25 tysięcy przejechanych kilometrów, jeśli poruszamy się głównie po mieście, lub co około 45 tysięcy kilometrów, jeśli jeździmy raczej w długie trasy, np. poruszamy się głównie po autostradach. Oczywiście w praktyce wiele zależy również od stylu jazdy oraz innych czynników indywidualnych.

Tarcze hamulcowe wymienia się już rzadziej, tj. co około 60-80 tysięcy przejechanych kilometrów. Dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzanie ich wymiany razem z co drugą wymianą klocków hamulcowych.

Jak rozpoznać, że klocki oraz tarcze hamulcowe wymagają wymiany?

Zużycie klocków hamulcowych jest trudne do przeoczenia. O konieczności ich wymiany świadczy charakterystyczny pisk podczas hamowania (lub metaliczny dźwięk w przypadku samochodów, na klockach których znajdują się specjalne blaszki). Oczywiście w nowych samochodach, wyposażonych w odpowiednie systemy, informacja o konieczności wymiany klocków pojawi się na naszej desce rozdzielczej.

Konieczność wymiany tarcz hamulcowych nie daje o sobie znać w tak charakterystyczny sposób. Aby sprawdzić, czy przyszła pora na montaż nowych tarcz, potrzebna nam będzie suwmiarka, przy pomocy której sprawdzimy, czy przekroczony został próg ich minimalnej grubości. Przypominamy, że tarcze wymienia się również wtedy, gdy są nierówno zużyte.

Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych krok po kroku

Przed przystąpieniem do wymiany musimy przygotować nowe klocki i nowe tarcze hamulcowe, a także:

  • drewniane klocki (lub kliny);
  • drucianą szczotkę;
  • klucze;
  • kobyłkę;
  • lewarek;
  • papier ścierny;
  • płyn penetracyjny, np. WD-40;
  • smar do prowadnic.

Aby rozpocząć wymianę, musimy odpowiednio zabezpieczyć samochód przed stoczeniem się. W tym celu podkładamy pod koła przygotowane wcześniej drewniane klocki (lub kliny). Następnie luzujemy śrubę wybranego koła, podnosimy samochód przy pomocy lewarka i podstawiamy kobyłkę. Ściągamy koło i:

  1. odkręcamy zacisk przy pomocy klucza nasadowego lub płaskiego (jeśli śruby są zapieczone, stosujemy płyn penetracyjny);
  2. odkładamy zacisk w bezpieczne, stabilne miejsce (pod żadnym pozorem nie powinien wisieć na przewodzie hamulcowym);
  3. podnosimy gumkę przeciwpyłową i sprawdzamy, czy tłok nie jest zabrudzony oraz czy gumka nie jest pęknięta;
  4. cofamy znajdujący się w zacisku tłoczek (wciskamy go tak, aby móc zmieścić, w czasie montażu, nową okładzinę cierną);
  5. odczepiamy zawleczki zabezpieczające okładziny jeśli takie występują, a następnie wyjmujemy klocki hamulcowe z jażm;
  6. odkręcamy śruby, które mocują jarzmo hamulcowe do zwrotnicy, i zdejmujemy je;
  7. zdejmujemy starą tarczę hamulcową (jeśli jest przykręcona przy pomocy śrubek, stosujemy w tym celu odpowiedni klucz, a jeśli jest zapieczona na piaście, zbijamy ją z niej młotkiem);
  8. dokładnie czyścimy piastę przy pomocy papieru ściernego oraz drucianej szczotki;
  9. mocujemy na piaście nową tarczę;
  10. dokładnie czyścimy jarzmo hamulcowe przy pomocy papieru ściernego oraz drucianej szczotki i pilnika;
  11. sprawdzamy, czy prowadnice zacisku hamulcowego poruszają się w sposób swobodny (jeśli nie, dokładnie je czyścimy i nakładamy na nie smar do prowadnic);
  12. wkładamy prowadnice w jarzmo;
  13. przykręcamy jarzmo do zwrotnicy;
  14. montujemy klocki hamulcowe oraz zacisk;
  15. przykręcamy śruby mocujące;
  16. zakładamy koło;
  17. podnosimy samochód, aby zdjąć go z kolebek, a następnie opuszczamy;
  18. dokręcamy śruby w kole.

Aby wymienić wszystkie klocki i tarcze hamulcowe, powtarzamy czynności jeszcze trzy razy (ściągając, po kolei, każde z trzech kolejnych kół).

Warto pamiętać, by po przeprowadzeniu wszystkich wymian i przed wyruszeniem samochodem w drogę kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca (robimy to do momentu, gdy zrobi się twardy, co będzie oznaczało, że tłoczek dosunął się już do klocków). Nie zaleca się ostrego hamowania na przestrzeni pierwszych kilometrów.

Czy samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych jest bezpieczna?

Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana, niemniej może być dość trudna dla osób, które nie mają zbyt wielkiego doświadczenia w zakresie dokonywania tego typu wymian czy napraw. Należy również pamiętać, że w wielu nowych samochodach przebiega ona trochę inaczej, a niekiedy jej samodzielne przeprowadzenie, bez wykorzystania specjalistycznego sprzętu, będzie niemożliwe.

Tak więc, o ile w większości przypadków można wymieniać klocki i tarcze hamulcowe samemu, zdecydowanie wygodniej jest zlecić to profesjonalistom. Mechanicy z naszego warsztatu przeprowadzają tego typu wymiany sprawnie i szybko, a nasi klienci mają pewność, że cała procedura przebiega bez najmniejszych problemów, a więc że będą mogli, po odebraniu samochodu, bezpiecznie i pewnie poruszać się własnym samochodem. Aby umówić się na wymianę klocków i tarcz hamulcowych wystarczy kliknąć TUTAJ i zadzwonić pod wskazany numer telefonu.